Jelenleg megtekinti A gyógyító szauna 5+1 titka

A gyógyító szauna 5+1 titka

Nem állhatom meg, hogy évtizedes nagy kedvencemről, az örök és mindenki által ismert szaunáról, illetve annak rítusáról ne írjak, hisz oly régóta él velünk ez az ősi finn szokás, hogy illik külön említést tenni róla.

Ez a több ezeréves múltra visszatekintő tradíció az északi népektől indult és különböző népcsoportoknál különféle fajtái ismeretesek, melyből nálunk leginkább a finn szauna a legelterjedtebb.

Szaunának nevezhető az az elkülönített helység vagy különálló házikó, ami a tűzzel gerjesztett magas hőmérséklet hatására, a közös kikapcsolódást szolgálta, mely eredetileg mosakodásra, gyógyításra és a szülések levezetésére, majd az élelmiszerek szárítására is hivatott, multifunkcionális helyiség volt.

Mindez a vándorló nomádoknál egy, eleinte a földbe ásott gödörnek felelt meg, melybe tüzet raktak, amit aztán annak kialvása után tudtak megfelelően hasznosítani, mely az indiánok ún. ’inipjéhez’ volt igen hasonlatos.

A korai, 1600-as évekbeli feljegyzésekből megtudható, hogy a skandináv országokban járó vendéget a tisztelet jeléül meghívták egy 90-100 C-os helységbe, ahol pucérra vetkőzve várt rá egy nyírfalevéllel való megpaskolás, melytől általában fejvesztve menekülhetett a megszeppent idegen. Európa szerte csak jóval később jöttek rá, hogy ezen hajmeresztően különleges alkalommal, valójában mit is hagytak ki.

A kezdetleges füstszaunát a szauna váltotta fel, majd a 20. sz-i nagyvárosi iparosodással a közszaunák is egyre elterjedtebbé váltak, majd a hétvégi házak, otthonokba szintén előszeretettel építettek be egy-egy ilyen, már-már kultikussá váló finn szentélyt.

A finn kultúra szent részének tekinthető a szaunázási szeánsz, ahol már a munkahelyeken is megtalálható és sokszor egy-egy jól sikerült üzleti tárgyalást is ezzel szentesítenek.

A férfiak és a nők elkülönülve használják, de ha erre nincs mód, akkor a hölgyekkel indul a ceremónia, ahol bárminemű ruhaneműt magukon hagyni tabunak számít, így a pucérság mind a mai napig kötelező és magától értetődő.

A szauna mindmáig a társasági élet egyik fő színtere, melynek- a finn hagyományoknak méltán- akár a köveken való sütögetés és a sörözés is a részét képezi .

Köztudott ámbár, hogy az alkohol használata nem éppen a legszerencsésebb velejárója mindennek, de egy biztos, hogy nagyobb mennyiség és erősebb szeszes ital fogyasztása súlyos következményekkel járhat.

70-90 fok között van az ajánlott hőmérséklet, de nem ritka az sem, ha 100 fok fölé ér a mutató, mely már valamelyest károsíthatja a bőr- és a hajszövetet.

Céltól függően, 4-féle fő szaunázási típust lehet megkülönböztetni, de ami a leginkább hasznos és ajánlott, az a 2-3 ismétlő alkalommal történő forró hő és a hideg víz váltakozó kombinációja, mely alkalmak után, ajánlott 10-15 percet pihenni, mielőtt újra belépünk a forró helységbe.

Fontos, hogy ne rohanjunk egyből a hideg víz alá, mert az nagyon megterheli a szervezetet, így csak lassú fokozatossággal merülhetünk el a hidegben, a végtagokkal kezdve, majd finoman a test egészét beborítva.

Az egészség és a közérzetre számtalan jótékony hatással bíró csodaszokás ez, mely szinte minden valamit magára adó ember életének a részét képezi már itthon is.

Amint visszatérnek a hűvösebb napok és a téli hideg, egyre inkább vágyjuk ezt a testet-lelket felvidító kikapcsolódást, mely egy-egy túlhajtott nap után, paradicsomi felüdülést ígér.

A szaunázás jótékony hatásai:

A hő hatására beindul az egész test méregtelenítése, majd az így kitágult erek az izmok ellazulását, a stressz tüneteinek csökkentését és az endorfin boldogsághormon fokozását vonja maga után, így egy kiadós szauna után úgy érezhetjük, hogy valósággal újjászülettünk.

A hideg-meleg váltakozásával a felszabadult salakanyagok a bőrön keresztül távoznak, mely a megindult sejtképződés hatására tisztul, rugalmassága és a kötőszövetek feszessége is egyaránt fokozódik.

Tökéletes immunerősítő, mely különféle kisebb megfázások, légúti fertőzések megelőzésére is kiváló, illetve a rendszeres szaunázás hatására, a komolyabb betegségek elkerülésére is nagyobb az esélyünk.

Mindannak ellenére, hogy sokáig nem ajánlották a szauna használatát magas vérnyomás és szívbetegségek esetén, de ma már tudjuk, hogy a rendszeres szaunázóknak, a vérerek edzése révén, a szív és érrendszeri betegségek megelőzésére is jobb esélyük van, illetve a magas vérnyomás is csökken egy-egy szaunaszeánsz alkalmával, de az ő esetükben egy jóval fokozottabb, kíméletesebb üzemmódban javasolt mindez.  

A meleg és az erre kialakított különleges, elvonult nyugalom adta hangulat nagymértékben segíti a test-lélek ellazulását, a relaxációt, mely a legjobb idegnyugtató lehet egy-egy  nagyobb kihívás, nehéz nap után.  

Köztudott, hogy a helyes szaunázás része a jéghideg vízzel való zuhanyzás ill. merülés, mely a szervezetre gyakorolt pozitív stressz hatásával, a vegetatív idegrendszert aktiválva, a mellékvesekéreg, illetve az agyalapi mirigyre gyakorolt jótékony stimulációval, a hormonrendszert kiegyensúlyozó hatással is bír.

 

A helyes szaunaetikettnek külön betartandó szabályrendszere van, melyet érdemes észben tartani a lehető legbiztonságosabb és nem utolsósorban, a kellő egészségmegőrző hatás kedvéért.

Ha netán még nem próbáltad, itt az ideje elkezdeni!

Amennyiben leginkább egy zavartalan relaxációra vársz, Budán az alábbi helyszíneken tudsz szaunát bérelni:

Head Squash Club Budafoki út 183.

http://headsquashclub.hu

Hotel Ventura -Bp. Fehérvári út 179. -Ventura Fitness helyszínén.

Csömörön pedig a Delfin uszodát ajánlották, ahol jómagam még nem jártam, de hamarosan kipróbálom.

https://napimuzsa.hu/eletmod/a-jeges-labfurdo-es-a-krioterapia-81-aldasos-hata

Vélemény, hozzászólás?